Info Akselin etusivulle MuistotMänttä
TervetuloaTyöSerlachiusten valtakuntaSuuria hetkiä
TYÖN PARISSA | YHTYMÄN PERHEKUULUMISIA | MÄNTÄN PATRUUNAT
Metsä
Tehdas
Konttori
Laboratorio
 Myynti
Myyntityö 1  2

Mäntän puuhiomon ja paperitehtaan tuotannosta valtaosa meni 1800-luvulla vientiin, lähinnä Venäjälle. Myyntityö oli järjestetty niin, että yhtiöllä oli Venäjällä oma, itsenäisesti toiminut edustajansa. Samalla tehtaan konttorista myytiin itse pienempiä eriä Suomeen ja ulkomaille. Myynnin työkaluksi tehdas teki "tuotekuvastoja", joissa esiteltiin eri paperilaatuja.

Mäntän pyyheliinoja

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen tilanne muuttui, kun perustettiin paperiteollisuuden suuret vientijärjestöt. Niiden myyntiorganisaatiot vastasivat tämän jälkeen pitkälti myös Mäntän tehtaiden vientimyynnistä.

Oman myyntityön merkitys oli silti jatkuvasti suuri. Kun tehtailla alettiin jalostaa tuotteita suoraan kuluttajien käyttöön, niiden ulkoasu ja markkinointi tulivat tärkeiksi asioiksi. Tuotteiden kääreet annettiin Mäntässä 1920 luvulla taiteilijoiden suunniteltavaksi. Esim. Eric O.W. Ehrström suunnitteli paitsi yhtiön logokotkan, myös lukuisia tuotekääreitä. Samalla alettiin julkaista kuluttajille suunnattuja mainoksia. Erityisen innovatiivista markkinointia harrastettiin Takossa.

Sotien jälkeen G.A. Serlachiuksen tuotteiden myynnistä vastasi aktiivinen kenttämyyntiorganisaatio. Vielä 1960-luvulla myyntimiehet toimivat omien toiminimiensä kautta ja myivät samanaikaisesti paitsi Serlachiuksen tuotteita Mäntän WC-paperista Takon pakkauksiin ja Kolhon kalusteisiin, myös muiden yritysten tuotteita. 1970-luvulla alettiin suosia systeemiä, jossa talon omat myyntimiehet myivät kukin paljon rajatumpaa tuotemäärää.

Vähitellen tuotteista alettiin tehdä brandeja. Mäntän ensimmäisenä brandina voidaan pitää 1950-luvulla myytyä "Paras"-sarjaa. 1960-luvulla sen korvasi Serla-sarja, jonka markkinoinnissa televisiolla oli entistä suurempi merkitys.


 Lisää kuvia
G.A. SERLACHIUS